tirsdag 8. juni 2010

Svenske kanelboller!



Nydelige kanelboller. Disse fant jeg oppskriften på her inne i blogglandia for en tid siden.
 Husker ikke hvor.

*************************************************


Hei å hå !

Akkurat nå bakes jeg til  "skolens dag", vi har alle fått våres oppdrag, og vi fikk i oppgave å bake kanelsnurrer. Passet meg utmerket.☺
 Jeg får ikke være med dem senere (skolens dag er i ettermiddag),  jeg må selvfølgelig på arbeid.
 Det var litt trist da.
Her er oppskriften for de av dere som er interissert.
***********************************

SVENSKE KANELBOLLER/BULLER!

* 125g margarin      
* 5dl melk                
* 50g gjær                
* 1,5dl sukker          
* 1ts kardemomme  
* 1,3liter hvetemel   

Fyll
margarin
kanel
sukker

*
Slik;

* Smelt margarin og ha i melk. 37grader
* Ha i alt det tørre i en kjøkkenmaskin , kun 1 liter av melet og resten etter litt elting i maskinen.
* Ha i vesken (ca 37grader) og elt godt til deigen er myk og smidig.
* Hev til dobbel størrelse.
* Lag fyll.
*Kjevl deigen flat (som en litt avlang pizzabunn), og smør fyllet på. Brett så deigen dobbel.
* Del så opp deigen (jeg bruker en pizzarulle) i ca 2 cm bredder, og del så hvert stykke på midten (ikke helt opp) slik at det ser ut som små bukser. Tvinn/snurr hver bukseben til spiraler og "knytt" en vanlig knute av bena.
* Legg på brett å hev i ca 20 min.
* Pensle så med egg og strø over perlesukker. (jeg hadde ikke det i dag ☺)
*200 grader i midten av ovnen i ca 7 til 8 minutter.

***
Lykke til!


Ha en deilig Tirsdag videre!

Vivian

2 kommentarer:

Unknown sa...

Nam så godt dette så ut!!:)
En flott kveld ønskes fra meg,
klem Anki

Margareth sa...

Tusen takk for en herlig oppskrift 😊 Baker for andre gang i dag. Fikk supermye skryt første gang. Da brukte jeg meirismør men prøver med melange som du skriver i dag.