søndag 28. mars 2010

Litt påske og litt kake!

Ja nå er påsken rett rundt hjørnet. ALLE gutta i huset har nå fri de neste 8 dagene, mens mor i huset må jobbe "uhuuu" (litt frivillig da). Eneste fridagene jeg har er langfredag og neste søndag. Så da satser mor i huset på at far i huset har full kontroll på hus og hjem. For jeg tar nemelig ferie fra den siden de neste dagene.


Simon kom hjem fra skolen med litt påske pynt. Disse ligger det mye arbeid bak. Så da måtte de få seg en plass på kjøkkenveggen nå i påsken. Og selvfølgelig må vi ha tulipaner med påskefarger på bordet.

*****************************************************************************



Denne kaken er superenkel og lage. Har du en slik kake i fryseren, så gjør det ingenting om du får uventet besøk i påsken, for dette er en Daimiskake og den er supergod. Her er oppskriften:

Daimiskake.

BUNN
...............................
4 eggehviter
150 gr melis
150 gr finhakket hasselnøtter (eller mandler)

Pisk eggehviten og melisen stiv og bland forsiktig inn nøttene.
Ha blandingen over i en smurt form på ca 24 diameter.

Stekes i ovnen på 150 grader i ca 45 min
Avkjøles.

FYLL
.........................

4 eggeplommer
150 gr sukker
6 dl fløte
4 ss kald kaffe
2 pk dobbel daim sjokolade

Pisk krem av fløten.
Pisk sammen eggeplommene og sukkeret i en egen bolle
og bland deretter inn kaffe og hakket daim. (obs! Spar litt daim til toppingen på kaken.)
Bland alt godt inn i kremen og ha blandingen over kakebunnen.
Jeg bruker og snu den avkjølte bunnen over på et fat før jeg har på "isen" og fryser den ned. Husk å dekk godt til kaken med folie før innfrysingen. Bildet er tatt rett før kaken går i fryseren.

Lykke til!

Har du aldri laget iskake før, så prøv denne.

Lykten er en trøste påske gave til meg selv fra meg selv. ( Siden jeg ikke får noe særlig påske i år! snufs.) Den er stor og griselekker!
********************************************************************************
GOD PÅSKE
*********************************
Vivian




2 kommentarer:

Unknown sa...

Herlig påskepynt, er så kos med hjemmelaget fra barna ♥ ummmm, digg kake!!! Og nyyydelig lykt!

Du får ha en fin jobbe-påske da, og satse på og komme hjem til middag og rent hus hver dag...:o))

Klem Line

Drømmen om en eplehage sa...

Håper du har fått litt påskekos selv om du har jobbet også da!
Her har det vært overdose av godis, så jeg er bedøvd i munnen. Går garantert over, men ikke uten varige men. Hahaha!

Påskeklem ♥